20 Eylül 2012 Perşembe

fonksiyon

(Ne okuyordum? Robert K. Merton, Social Theory and Social Structure, Revised and Enlarged Edition. 1968. Free Press. Chapter 1 “Manifest and Latent Functions”)

Efendim bu makaleye göre "function" kelimesinin beş ayrı anlamı varmış. Aldığım notları kopyalayıp yapıştırayım:

function#1: (popular speech)public gathering. "social function"
function#2: (economics) occupation
function #3: (politics)activities assigned to political position
function #4: (math) relation of one varialbewith another.
function #5: (sociology, social antropology) "vital or organic processes considered in the respects in which they contribute to the maintenance of the organism" (biyolojden apartma bi terimmiş)

şimdi, "afedersiniz" deyip de Robertçığımın lafını balla kesesim geliyor, sen fonksiyon kelimesinin önüne sosyal kelimesi koyarsan, isim tamlaması yapmış olursun, yani burada kelimenin anlamı değişmez, yarattığın isim tamlaması yeni bir anlam ile yüklenir. O yüzden kalkıp bana "bu fonksiyon kelimesinin anlamlarından biri" deme.

ekonomi alanında diyor Robert, "functional analysis of a group" dendiğinde, insanların occupation'ına bakılırmış. Ben 7 sene okudum böyle bir şey görmedim, umarım benim cahilliğimdendir de sen haklısındır Robert.

Politika alanında fonksiyon denince bir kurumun fonksiyonunu anlamalıymışız. Ya arkadaşım, ha Ahmet'in toplum içindeki fonksiyonuuu, ha Mehmet'in. Bunun "sosyal fonksiyon" kelime grubu içindeki "fonksiyon" kelimesinden ne farkı var? Sosyal fonksiyon dediğin de society'nin fonksiyonu. o da bir kurum en nihayetinde.

matematik işine girince, aynı bokun laciverti: ha bir kurumun toplum içindeki fonksiyonu demişsin, ha x değişkeninin y değişkenini nasıl etkilerdiğini gösteren matematiksel bir fonksiyon yazmışsın...

sonuncusunun da diğerlerinden bi farkı yok diyeceğim secgili Robert: "vital and organic process"lerin "organism" üzerine olan fonksiyonu.

Velhasıl bu sosyologların açık ve net olan şeyleri bile kendi hayal dünyalarında karçaşıklaştırıp sonra beynimizi laf salatasına çevirmeleri fonksiyonunun bir örneğini burada görmüş olduk.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder